Sådan konstruere man en bedre
gaffelrig

For det første skal gaffelens længde passe med sejlets reb.
For jo mere sejlet skal kunne rebes, jo længer skal gaflen være.

Gaffelen skal nemlig kunne trykke frem ad på masten så sejlets træk i masten, ikke får masten til at krumme bagud, så sejlet bliver hult.

  1. En jern løjbom, er meget meget vigtigt for at at kunne hale ind i gaffelen uden at hale ind i Bommen. Skødet bør løbe i vognen.

  2. Det er vigtigt at, jo længer masten er i forhold til gaffelens længde, jo laver skal gaffelen være. Det er af rent geometriske grunde. formel A/B = B/C

  3. Det er bedst at pikbarmen er næsten en ret vinkel. For at udnytte gaffelens længde.

  4. Det er vigtigt at sejlet er udspændt imellem bom og gaffel, da sejlet får en forkert profil hvis sejlet trækker i masten,
  5. Det er bedst hvis bommen er skrå, 10-15. Sejlet trækker bedre på kryds, på grund af det længere forlig.
  6. Hvis bommen svinger på et punkt på agter siden af masten så bliver sejlet dybere når man slækker ud i skødet.
  7. Asymmetrisk-spiler på et bovspryd i stedet for en almindelig spiler, da spiler ikke er så smart på gaffelsejl da fokken må være så smal som storsejlet er bredt, der bliver derfor for lidt plads til spilerstagen. Det er derfor bedre med en asymmetrisk spiler på et bovspryd.
  8. Høj meget smal klyver i stedet for genua. genua er ikke så godt samen med gaffelsejl da vanderne er i vejen, og man kan ikke lave salinghorn på grund af gaffelens klog. Så er det bedre med en høj smal klyver til at af balancere topsejlet. den smalle Klyveren skal virke sammen med fokken og bør være høj og meget smal, den store klyver skal kunne virke uden fok
  9. W-formet løjbom til fokken.
  10. Sejl pinde i kappen vil give en bedre kontrol af gaflen.

skriv til Peter | Peter's hjemmeside | Folkeskolen | Oprettet 24/06.97, Sidst Opdateret d. 23.4.2002