Side 0. 

  Side 0.
Oprettet 9/12.96, rettet d. 28.1.2003 Peters hjemmeside. P. O. Kvint, Æblehaven 108 ST., Roskilde  Børneskolen om virkningen af klasse opdelingen på eleverne i Folkeskolen Klik på pilene, for at bladre 

Side 0. 
Klik på pilen, for at bladre 

Side 1 
Tilbage til Toppen
  Side 1.
Klik på pilen, for at bladre 
DET FRIE INITIATIV!?     Initiativet, svækkes af den voksen styrede skolegang.
    Man siger "Frihed under ansvar" men børnene får stadigt svære ved at administrere friheden fordi de har for lidt, af den norm skabende børnekultur, til at de kan styre hinanden og sig selv.
    Jo mere barnet syres af voksne, jo mindre bliver barnets børnekultur og jo mindre børnekultur barnet har jo mere afhængige bliver barnet af de voksne for ikke at kede sig og lave ulykker.
    Børnene er fanget af en ond cirkel, hvor de bliver stadigt mere og mere voksen styret, og mister alt Initiativ.
Klik på pilen, for at bladre 
Side 1. 

Side 2 

  Side 2.
Klik på pilen, for at bladre 
    Når det i dag er sådan at børn overfalder sagesløse folk på gaden; når børnene slår nogen, som er mindre end dem selv; når børnene slås flere imod en; når de river i hår og bider, når de sparker til en, som ligger ned; fordi den volds hæmmende norms skabende børnekultur er væk.
    Dræbt af folkeskolens aldersklasse-deling og de mange voksen styret fritids-tilbud.
    Fælles normer er vigtige fordi de gør folk trygge samfundet bliver mere hyggeligt, hvis folk har nogle fællesnormer. 

Side 2. 

Side 3 

  Side 3.
    Når de store elever slår de små, så er det for at røreved dem.
    De store tør ikke give de små den omsorg de selv savner, at få og at give.
    Børnenes medfødte behov for omsorg og yngelpleje passer ikke til aldersklasse-systemet.

    SELVVÆRDET ødelægges af skolens aldersklasse-deling.
    Mange skoleelever bliver skoletrætte fordi eleverne aldrig mærker deres fremskridt i forhold til de yngre elever.
    Hver eneste svære opgave afløses af nye sværere opgaver så eleven aldrig føler at han/hun er blevet dygtigere. 

Klik på pilen, for at bladre 
Side 3. 

Side 4 

  Side 4.
    Når du aldrig føler at du bliver dygtigere så føler du dig dum, og mister troen på at du kán lære noget.
    Hvis du føler dig dum så er der ikke langt til at du hader dig selv.
    Kun døden kan skille dig af med dig selv.
    Der er ikke mange ligheder imellem Danmark og Japan, men statistikken fortæller om en fælles verdensrekord i selvmord blandt børn og unge.
    Det er svært at finde en fælles årsag i to så umådeligt forskellige lande. For det et eneste, som er fælles for begge lande er skolesystemernes skarpe alders-deling i årgange og at børnene bliver voksen styret, hele dagen.

Side 4. 

Side 5 

  Side 5.
    Førman fik undervisningspligt i Danmark var selvmord blandt børn meget sjældne, ikke fordi man holdt dem hemmelige da man skældte ud over de få børne-selvmord, som skete.
    Det er kun et mindre tal der gør selvmord de fleste har ikke mod nok, eller bedøver sig med sprut og narko.
    Selv dem, som regner sig for raske har problemer med selvværdet og selvtilliden.
    Tænk på hvor mange kvinder, som føler sig for tykke, uden at de er overvægtige, hvis det ikke er vægten det er galt med, så er det næsen eller brysterne.
    Karlene, mændene har det ikke bedre end kvinderne, da de laver ulykker og hærværk når de har det dårligt.

Side 5. 


Side 6

  Side 6.
    Karle uden selvværd bliver: Kriminelle, Rokkere, Ny-nazister og Grønjakker og Graffiti-malere.
    Ham, som skriver sit navn i dyredomme med meterhøje neonfarvede bogstaver midt om natten på en jernbane, han må virkeligt have ondt i selvværdet.
    Graffiti er et symptom på sindssygdom.
    En fjerdedel af de unge, som går ud af skolen er så psykisk handicappet at de hverken kan begynde en uddannelse eller selv søge et arbejde.

    Nej, ikke alle det danske samfunds problemer skyldes folkeskolens aldersklasse-system men jeg kan ikke se nogen enkel grund, som rammer så mange mennesker så hårdt. 


Side 6. 

forsættes her - pånæste side 

Tilbage til begyndelse af artiklen tilbage til Folkeskolen's indholdsfortegnelse Tilbage til begyndelse af artiklen 

tilbage til folkeskolen's indholdsfortegnelse

Hop til  Peters hjemmeside. Skriv til Peter Ole Kvint, Æblehaven 108 ST., 4000 Roskilde