Børneskolen
Hop til  Peter's hjemmeside.| Til Folkeskolen
Roms forfald
Hvorfor forfald Rom ? ! og Hvad betyder det for os i dag? !
    Alt hvad vi ved om Roms fald, stammer fra de ret få skriftlige kilder, men den stadigt mere hysteriske tone i lovene, viser at kejseren godt viste at det var noget var rave ruskende galt.
    Folk fik ikke børn nok, og hvis de fik børn, så slog de dem ofte ihjel.
    Hvis det er sådan at: fødsels tallet falder, så svinder befolkningen ind, ret hurtigt, for hvis hver kvinde kun får et barn, i gennemsnit, i en 20 års periode, så skal hver kvinde, i gennemsnit, føde fire børn i næste tyveårs periode, hvis befolknings tallet skal holdes. 
  1      Hvorfor fik romerne ikke børn? ! 
    Det var dårligt for en romer at have børn. 
    Barnløshed var en fordel, En ældre barnløs romer var ofte opvartede, af en flok af arve-jægere, som håbede at blive betænkt i testamentet.
    Det var ikke usædvanligt at en romersk kvinde blev gift og skilt, fem gange. Men hvis hun havde børn, så havde hun arvinger til hendes formue, og dermed var hun mere eller mindre uinteressant.
    De romere som havde råd til børn, fik ingen børn. 

    Ægteskabet skiftede, fra at være en beskyttelse, af børnene, til at være: Penge, Sex, Forelskelse og Penge nok en gang.
    Utroskab var bare "de moderne tider". Der var en kejser, som var sensuelt afvigende han havde nemlig kun sex med sin kone!
    For at rede samfundet så vendte romerne tilbage til de gamle dyder, i børnene opdagelsen, nemlig den romerske disciplin. 
    Det var en katastrofe, børnene havde mistet alt kreativitet og selvstændig handling, når de havde været i gennem det romerske skolesystem. De fik opdragelse og prygl, ikke moral og etik.
  2 
    Uden moral blev de korrupte. Uden etik, mistede de evnen til at være venner. Ægteskabet bygger, jo på venskab når den første forelskelse er slut.
    Den romerske tankegang var, at man kunne se hvor dygtigere en lærere var, på hvor tit, og hvor meget, han slog, p å eleverne. Fordi dygtige mennesker er utålmodige, med dumme mennesker. 

    Der var en Romer, som gik imod strømmen, nemlig Publics Cornelius Tacitus, han mente nemlig at romerne kunne lære noget, om de gamle dyder ved, at se på Germanerne.
    Germanerne havde, jo et fødsels overskud, og kvinderne var normalt deres mænd tro.
    Tacitus forklaring var at germanerne havde frihed, selv slaverne havde udstrakt frihed, at børnene havde frihed og at kvinderne selv ammede deres børn.
  3 
    Hvis der stadig er nogle, som syntes, at børnene bare skal have prygl, så spørg: 
    Er Romerrigets fald, værd at efterligne! 
    Prygl er prøvet, det gik helt af helvede til.
    Alligevel, så går mange af den romerske skoles principper igen, i vore dages danske skolesystem.
    Eksempelvis, så skal eleverne siddestille og holdekæft.
    Dog er det danske skolesystem et af dem, som er fjerneste fra det romerske skole system, samtidigt er vi det land i EU, som har det højeste fødsels tal, nemlig 1,8 barn per kvinde. Måske der er en sammenhæng! 

Litteratur: Barndommens storhed og fald, C. John Sommerville.
De etnografiske kilder til Nordens tidlige historie. Allan A. Lund. 
Skriv til Peter! | Hop til  Peter's hjemmeside. | Til Folkeskolen
Oprettet 16/12.96. rettet d. 28.1.2003