Forsiden | Undervisning | Bitre bider

Sjovt til kedeligt

Gåde: Hvordan man gør noget sjovt og spændende kedeligt og ligegyldigt?
Svar: man sæt en lærer til at undervise i det!
 Der er i undervisnings-systemet en dobbelt kedelig tildens, til at gøre alt teoretisk.
 
 Det korrekte er, at skifte imellem teori og praktiks.

Hellere for meget praktik end for meget teori.  Hvis man får noget teori så skal man prøve den øjeblikkeligt i  praktiks, ellers er teorien tabt.

Når det er sådan, så er det fordi, vi mennesker huske, bedst det, som kommer inde fra.
lærerens problem er at hun står uden for.
Vi skal handle for at kunne lære.  Men det er ikke nok at handle, da handlingen kræver at man vælger, at man har den teoretiske viden,  så at man kan stoppe imens legen er god.

Den almindeligste fejl som lærere begå er: At køre i den samme rille. Læreren gør ligesom en  håndværker og laver en rutine, som man finpudser en gang imellem.
  Problemet er, at undervisning kræver, at man ændre rutinen med få ugers mellemrum.  Det er de første dage af en ny rutine, som giver eleverne den største indlæring.  Det er naturligvis hårdt for læreren at skulde skifte sin rutine, derfor bliver skolen nemt til lærereløn for opbevaring af elever.